WSTĘP.

Planowanie działalności i rozwoju dowolnej jednostki, na każdym szczeblu organizacyjnym jest podstawą realizacji celów stawianych przez tą jednostkę.

Plan to sposób organizowania, czyli dobrego wykorzystania czasu jakim dysponujemy. To przewidywanie zdarzeń i stanów rzeczy, na które chcemy mieć wpływ. Planowanie to zatem, praca koncepcyjna i proces. Plan zaś, to struktura składająca się z przyjętych przez zespół planistyczny przyszłych stanów rzeczy, sposobów działania, osób odpowiedzialnych za realizację zadań w dokładnie wyznaczonych terminach, czyli decyzja.

Celem niniejszej pracy jest analiza podstawowych zagadnień związanych z planowaniem działalności i rozwoju placówek oświatowych, ponieważ prawidłowo zaplanowana praca, jasno i precyzyjnie wyznaczone cele, jest warunkiem efektywności każdej placówki.

Składa się z czterech rozdziałów;
W pierwszym podaję treści teoretyczne będące podstawą dobrego planowania i aspekt prawny regulujący procesy planowania w placówce oświatowej jaką jest szkoła.

Rozdział drugi osadza zjawisko planowania w realiach zreformowanej szkoły określa kolejne etapy planowania strategicznego według przyjętych schematów organizacyjnych.

W rozdziale trzecim zawarłem ogólne informacje dotyczące bazy lokalowej szkoły, kadry pedagogicznej i przyjętego przez szkołę Programu Szkoły, który warunkuje jej działalność we wszystkich obszarach. Rozdział ten kończę informacją o stwierdzonych mocnych i słabych stronach w funkcjonowaniu placówki, gdyż dopiero ich znajomość daje podstawę dalszego planowania rozwoju szkoły.

Planowany rozwój szkoły, jego cele główne, plan działań marketingowych i nowe tendencje w zarządzaniu w oświacie to tematyka ostatniego, czwartego rozdziału tej pracy.