3. CHARAKTERYSTYKA AKTUALNEGO STANU PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UJEŹDZIE.

3.1. Baza lokalowa.

Publiczna Szkoła Podstawowa w Ujeździe mieści się w dwupiętrowym budynku przy ul. Strzeleckiej 6, w którym zajmuje parter i pierwsze piętro (drugie piętro zajmuje gimnazjum). Zasadnicza część budynku to pomieszczenia lekcyjne. Nauczanie zintegrowane zajmuje 4, a klasy IV - VI 7 sal lekcyjnych, w tym pracownię internetowo - informatyczną.

Dla potrzeb prowadzenia zajęć wyrównawczych zaadoptowane zostało mniejsze pomieszczenie. Obiekty sportowe to wolnostojąca połączona łącznikiem z budynkiem szkoły, sala gimnastyczna z pełnym zapleczem sanitarnym. Zajęcia ruchowe odbywają się też na terenie boisk szkolnych przeznaczonych do piłki siatkowej, koszykówki i piłki nożnej i dużym trawiastym terenie rekreacyjnym. Uczniowie klas I - III korzystają cztery godziny w miesiącu z krytej pływalni.

Szkoła posiada bibliotekę i jedno pomieszczenie do zajęć świetlicowych. Przy świetlicy jest w pełni wyposażona kuchnia i nowocześnie urządzona stołówka, których organizacja i obsługa zapewnia pełną obsługę wszystkich chętnych do spożywania obiadów (aktualnie ok. 100 osób).

Szatnie szkolne znajdują na parterze budynku i są w pełni zabezpieczone. Pomieszczenia gospodarcze to: warsztat konserwatora, olejowa kotłownia co, magazyny żywnościowe i sprzętowe.

Budynek jest świeżo po kapitalnym remoncie. Problem dotyczący bazy lokalowej szkoły to niewystarczająca baza lokalowa - brak pomieszczeń na czytelnię, salkę do zajęć gimnastyki korekcyjnej, gabinetu terapii pedagogicznej i auli.

Wszystkie większe uroczystości, spotkana, imprezy artystyczne, sesje - odbywają się w fatalnej akustycznie sali gimnastycznej.

Ponadto szkole podporządkowane są dwie szkoły filialne z klasami I - III mające świetne warunki lokalowe (wcześniej były to szkoły pełnociągowe).

3.2. Kadra zatrudniona w szkole.

W Publicznej Szkole Podstawowej w Ujeździe zatrudnionych jest obecnie 32 nauczycieli, w tym 4 niepełnozatrudnionych (nauczyciel biblioteki w wymiarze 10 godzin i 3 księży jako nauczyciele religii). Pracownicy obsługi i administracji to: 2,5 etatu kucharki, intendentka, 6 etatu sprzątaczek, 1 woźna, konserwator na pół etatu i sekretarz szkoły. Kadra kierownicza to: dyrektor, wicedyrektor, kierownik świetlicy i dwóch kierowników szkół filialnych.

Wszyscy nauczyciele posiadają aktualnie wymagane kwalifikacje. Proces dydaktyczno-wychowawczo i opiekuńczy realizują zespoły nauczycielskie:

3.3 Program szkoły.

Po długo trwających rozmowach między nauczycielami ustalono misje szkoły.
"Szkoła, w oparciu o uniwersalny system wartości, gwarantuje wysoki poziom nauczania, daje każdemu dziecku możliwość wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego".
Zostały określone zadania szkoły w oparciu o podstawę programową i Ustawę o Systemie Oświaty, w zakresie: nauczania, kształcenia umiejętności, wychowania, opieki, profilaktyki i współdziałania ze środowiskiem lokalnym.

Wypracowano wizję absolwentów klas trzecich i szóstych z dokładnym opisem ich zakładanych osiągnięć i umiejętności.

Zgodnie ze statutem szkoły opracowane zostały procedury funkcjonowania wszystkich organów szkoły i jej struktura organizacyjna. Pod kierunkiem dyrektora, na spotkaniach zespołów przedmiotowych nauczyciele dokonali wyborów programów nauczania oraz podręczników do nauczania zintegrowanego i blokowego w klasach IV - VI. Zespoły nauczycieli opracowały program realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych na zajęciach dydaktycznych (za wyjątkiem Wychowania do życia w rodzinie, które jest realizowane na osobnych godzinach). Nauczyciele bloku humanistycznego, opracowali program nauczania integracyjnego wewnątrz swego bloku, łącząc tematycznie treści z trzech przedmiotów: j. polskiego, historii i sztuki w klasach IV - VI.

Na początku roku szkolnego 1999\2000 został bardzo szczegółowo opracowany Wewnątrzszkolny System Oceniania i spójny z nim Program Wychowawczy. Przy opracowaniu tych programów zasięgano opinii Samorządu Szkolnego i Rady Rodziców. Na ich podstawie, nauczyciele opracowali swoje przedmiotowe systemy oceniania i programy wychowawcze dla każdej klasy.

Szkoła dysponuje następującym programem zajęć pozalekcyjnych:

Uczniowie klas I - III korzystają również z zajęć gimnastyki korekcyjnej (2 godz. na klasę), nauki pływania (1 godz. na klasę), języka niemieckiego (3 godz. w tygodniu), zajęć wyrównawczych oraz pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb.

Uczniowie klas IV - VI uczą się obsługi komputera i umiejętności korzystania z programów komputerowych - 1 godzina w tygodniu, przeznaczonych z godzin do dyspozycji dyrektora. W oparciu o tę bazę jaką jest dziesięciostanowiskowa pracownia informatyczno - internetowa przygotowują referaty, albumy, projekty na inne zajęcia dydaktyczne.

W ubiegłym roku szkolnym uczniowie samodzielnie opracowali dwa projekty edukacyjne: "Europa naszym sąsiadem" (mieli w nim udział wszyscy uczniowie kl. I - VI) oraz "Folder Ujazdu i okolic" dla wszystkich klas IV i V w ramach realizacji programu regionalnego "Szkoła na rowerach".

Systematycznie prowadzone są działania profilaktyczne zapobiegające zjawiskom patologii, agresji i uzależnień, zgodnie z programem "Elementarz 7 kroków" i "Spójrz inaczej".

Od września 2001 r. szkoła zaczęła realizować program Szkoły Promującej Zdrowie pod kierunkiem przeszkolonych nauczycieli, jako liderów i koordynatorów programu.

W oparciu o Program Wychowawczy Szkoły ustalony ceremoniał i kalendarz uroczystości szkolnych, nauczyciele opracowali plan pracy 2 grup wiekowych :
młodszej ( kl. I - III) i starszej (kl. IV - VI), który jest realizowany cały rok szkolny pod kierunkiem nauczycieli - opiekunów grup wiekowych.

Na podstawie wniosków nauczycieli i ich zapotrzebowania na doskonalenia zawodowe, związane z praca dydaktyczno-wychowawczą, rozwojem placówki, został opracowany plan doskonalenia kadry pedagogicznej. Obejmuje on WDN i formy zewnętrzne, od warsztatów, przez kursy do studiów podyplomowych, potrzebnych nam do realizacji zadań naszej szkoły.

W ubiegłym roku szkolnym odbyło się w szkole 5 wewnątrzszkolnych szkoleń, których tematyka była zgodna z potrzebami nauczycieli. 12 nauczycieli odbyło w szkolnej pracowni komputerowej kurs "Podstaw obsługi komputera" przeprowadzony przez nauczyciela naszej szkoły. Po kursie systematycznie pogłębiają swoją wiedzę i wykorzystują technologię informacyjną pod kierunkiem przeszkolonego nauczyciela lidera technologii informacyjnej, a zarazem opiekuna pracowni informatycznej.

Wszyscy nauczyciele naszej szkoły biorą systematycznie udział w spotkaniach z doradcami metodycznymi w zakresie swego przedmiotu. W roku szkolnym 2000\2001 9 nauczycieli doskonaliło się na kursach organizowanych przez opolski WOM; 3 ukończyło studia podyplomowe, zyskując kwalifikacje do nauczania innego przedmiotu.

Dyrektor szkoły, po wcześniejszych ustaleniach z Urzędem Miasta i Gminy (pod względem możliwości finansowych) opracował na najbliższe trzy lata plan rozwoju infrastruktury szkoły. Plan szkoły obejmuje także plan współpracy ze społecznością lokalną w różnych zakresach.
W zakresie dydaktyki współpracujemy z:
- innymi szkołami podstawowymi i gimnazjami na terenie miasta i gminy,
- Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym,
- WODiP - em,
- nauczycielami - doradcami metodycznymi.
W zakresie oddziaływań wychowawczych z:
- Miejskim Ośrodkiem Sportu i MMKS - em,
- Referatem do spraw profilaktyki antyuzależnieniowej przy Urzędzie Miasta i Gminy w Ujeździe,
- Policją, Sądem Rodzinnym i dla nieletnich,
- Parafią rzymsko-katolicką na terenie dzielnicy,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

Współpraca ścisła istnieje również między szkołą, a Urzędem Miasta i Gminy w Ujeździe w zakresie uzgodnień organizacyjnych i finansowych.

Plan ewaluacji pracy szkoły obejmuje takie płaszczyzny jak: dydaktyka, wychowanie, opieka, działalność pozalekcyjna i współpraca z rodzicami. Posługujemy się w niej takimi narzędziami jak: standardy wymagań, testy, ankiety, kwestionariusze, zestawienie wyników osiągnięć dydaktycznych uczniów, wynikami konkursów przedmiotowych i pozaprzedmiotowych o różnym zasięgu, kontrole wewnętrzne i zewnętrzne, hospitacje i przeglądy.

Jakość pracy szkoły jest mierzona w oparciu o spostrzeżenia wyniesione z hospitacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, badania wyników, ankiety badawcze dla nauczycieli, rodziców i uczniów, wyniki klasyfikacji i wyniki egzaminów uczniów klas szóstych.

3.4. Mocne strony szkoły i jej problemy.

Do mocnych stron działalności naszej placówki możemy zaliczyć:
- dobrą od lat opinię o szkole w środowisku lokalnym,
- dobrą bazę lokalową i lokalizację szkoły,
- wysoko wykształconą, odpowiedzialną, pracującą z zaangażowaniem, chętnie doskonalącą siebie i swój warsztat pracy kadrę pedagogiczną,
- dobry potencjał intelektualny większości uczniów naszej szkoły,
- dużą ilość uroczystości, imprez kulturalnych, wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych oraz wyjazdów na "Zielone Szkoły",
- zajęcia na pływalni dla klas I - III,
- nauka języka niemieckiego po 3 godziny w klasach I - III,
- kształcenie uczniów w kierunku wykorzystywania technologii informatycznej w klasach IV - VI po 1 godziny w tygodniu w 10 stanowiskowej pracowni ,
- estetyczne i kolorowe wnętrza szkoły z jeszcze piękniejszymi salami lekcyjnymi,
- bardzo dobre zaplecze obiektów sportowych,
- sukcesy w imprezach sportowych,
- dobre wyniki w konkursach artystycznych i olimpiadach przedmiotowych,
- systematyczne i zgodnie z potrzebami prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki wychowawczej, uzależnień i zdrowotnej,
- dobra współpraca z samorządem i środowiskiem lokalnym,
- duży wybór zajęć pozalekcyjnych dla uczniów uzdolnionych i pragnących rozwijać swe zainteresowania,
- atmosfera profesjonalnej życzliwości wśród grona pedagogicznego,
- szkoła posiada swoją stronę internetową, na której można znaleźć informacje o szkole, galerię prac, projekty edukacyjne itp.
- dobrze wyposażona świetlica i nowoczesna stołówka,
- dobrze wyposażona biblioteka.
Problemy w działalności placówki tkwią przede wszystkim w:
- braku auli, w której mogłyby się odbywać większe uroczystości, spotkania, prezentacje i sesje,
- starym i mocno zużytym wyposażeniu w meble, stoły uczniowskie i krzesła (90% tych sprzętów jest używana od 25 lat),
- wymaganiu od uczniów wiedzy pamięciowej, encyklopedycznej,
- zbyt rzadkim korzystaniem na lekcjach z metod aktywnych,
- mało wydajnej współpracy z rodzicami,
- niedoskonałych formach pracy i działalności samorządu szkolnego (dzieci w wieku 10 - 12 lat chętniej aktywizują się na forum swojej klasy, a nie na terenie całej społeczności szkolnej),
- uczniowie otrzymują więcej nagan niż pochwał,
- brak wystarczającej liczby godzin na pracę z uczniami z poważnymi deficytami.